حضرت «ابوالفضل عباس(ع)» بر اماننامه شمر در روز تاسوعا لعنت فرستادند/هیئتها به جای نوحههای احساسی اهداف سیدالشهداء را بازگو کنند
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۰۵۸۱۲۶
خبرگزاری میزان- کارشناس علوم قرآنی گفت: در زیارتنامه «امام حسین (ع)» تأکید شده است، ای «حسین» تو شهید شدی تا نماز و زکات، همچنین «امر به معروف و نهی از منکر» زنده بماند. هیئتهای عزاداری در ماه محرم نباید احساسی برگزار شود بلکه باید در آنها اهداف «سیدالشهداء(ع)» مطرح شود. تاریخ انتشار: 07:00 - 18 شهريور 1398 - کد خبر: ۵۴۸۰۳۸
یدالله بهتاش پیرغلام حسینی و مداح «اهل بیت(ع)» در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان پیرامون وقایع روز نهم ماه محرم در کربلا و کاروان «امام حسین(ع)» گفت: روز نهم ماه محرم که به تاسوعا شهرت دارد روزی بود که تشنگی آرامش را از کودکان کاروان کربلا گرفته، دشمن کاروان کربلا را بهطور کامل محاصره کرده بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کارشناس علوم قرآنی در همین راستا ادامه داد: عصر تاسوعا هنگامی که «امام حسین (ع)» سر به زانو تکیه داده بودند و با صدای لشکر دشمن که آماده رزم میشد مواجه شدند، خواهر بزرگوار ایشان «حضرت زینب (س)» به کنار «سیدالشهداء(ع)» آمدند و موضوع شلوغی و آشفتگی در لشکر دشمن را بیان کردند، «امام حسین(ع)» در این هنگام به خواهر بزرگوارشان در مورد خوابی که دیده بودند فرمودند «پیامبر اکرم (ص)» را دیدم که به من گفت تو به سوی ما میآیی.
در این بین «سیدالشهداء(ع)» برادر خود حضرت «ابوالفضل عباس(ع)» را برای بررسی شرایط فرستادند و پس از اینکه خبر آماده شدن سپاه دشمن به «امام حسین (ع)» رسید ایشان قمر بنی هاشم را به سوی دشمن فرستاد که تا فردا از آنان وقت بگیرد.
وی پیرامون علاقه «امام حسین (ع)» به برخی از اعمال و آداب بیان کرد: «امام حسین (ع)» در روز تاسوعا از «حضرت ابوالفضل عباس(ع)» خواستند تا فردا از دشمن مهلت بگیرد تا به اعمالی که می خواهند بپردازند، «سیدالشهداء(ع)» به چهار عمل نماز، تلاوت قرآن، دعا و استغفار علاقه فراوانی داشتند و تماما شب عاشورا را به این آداب و اعمال پرداختند. این امر درسی بزرگ برای جامعه امروز به همراه دارد، توجه به این نکته که ارزش و اهمیت عزاداریها تنها با نوحهسرایی و روضهخوانی برای شهدای کربلا نیست بلکه خواندن نماز و انس با قرآن در این مراسم بسیار مهم و با ارزش است.
این کارشناس علوم قرآنی در خصوص روز تاسوعا اظهار کرد: حضرت «ابوالفضل عباس(ع)» که روز تاسوعا با نام او گره خورده است، ارتباط احساسی خاصی با «امام حسین (ع)» داشتند این ارتباط دوطرفه بود به نحوی که «امام حسین (ع)» برای ایشان لفظ «جان من فدای تو» را بکار میبردند. «قمر بنی هاشم(ع)» حتی بین شهدای کربلا جایگاه خاصی داشتند ایشان فردی متقی بوده و عبادات بسیاری انجام میدادند.
این کارشناس علوم قرآنی در مورد دیگر وقایع و رخدادها در روز تاسوعا بیان کرد: روز تاسوعا «شمر بن ذی الجوشن» همراه خود امان نامهای برای حضرت «ابوالفضل عباس(ع)» به همراه آورد، هنگامی از ایشان خواستند تا برای صحبت و اعلام اماننامه نزد شمر برود ایشان هیچگونه اعتنایی به وی نکرد، با اینهمه «امام حسین (ع)» از قمر بنی هاشم خواست تا برود و حرفهای شمر را بشنود. حضرت «ابوالفضل عباس(ع)» نیز به نزد شمر رفت، ولی با شنیدن متن اماننامه به آن فرمود: لعنت بر شما و بر اماننامه شما چگونه انتظار دارید فرزند رسول خدا را تنها بگذارم درحالی که او امان ندارد.
وی در همین راستا ادامه داد: شمر از قبیلهای بود که مادر حضرت «ابوالفضل عباس(ع)» نیز از همان قبیله بودند، لذا شمر برای فرزندان «ام البنین(س)» اماننامه آورده بود که از سوی حضرت «ابوالفضل عباس(ع)» رد شد.
بهتاش به نحوه عزاداریها و بیان فضایل اخلاقی افرادی چون حضرت «ابوالفضل(ع)» تأکید و اظهار کرد: روضهخوانان باید توجه داشته باشند که در مدیحهسرایی و سخنرانیهای خود فضایل اخلاقی را مطرح کنند تا جامعه با مدینه فاضله انسانی نزدیک شود و از الگوهایی مانند حضرت «ابوالفضل(ع)» برای بهبود اخلاق، رفتار و معنویات استفاده کند.
وی داشتن بصیرت در هر زمان را برای انسان یک بارزه ارزشمند اخلاقی دانست و اظهار کرد: داشتن بصیرت همواره و در همه ادوار تاریخی یکی از ارزشمندترین بارزههای اخلاقی برای انسان محسوب میشود، لذا الگوگیری از افرادی همچون «حضرت عباس(ع)» یکی از مهمترین رویکردهایی است که باید مدنظر مداحان و روضهخوانان قرار گیرد.
بهتاش بعد شخصیتی و عبادتی قمر بنی هاشم(ع) را برشمرد و تأکید کرد: «حضرت عباس (ع)» آنقدر عبادت کرده بودند که جای سجده بر روی پیشانی ایشان باقیمانده بود لذا به سخنرانان و مداحان تأکید میشود که بعد شخصیتی و عابد بودن حضرت را بیان کنند و نه اینکه از نظر خوش قامتی و یا زیبارویی به توصیف وی بپردازند، زیرا آنچه اصول اولیه قیام «امام حسین (ع)» را ایجاد کرد و حادثه عاشورا را رقم زد توجه و پایبندی به اصول اولیه دین اسلام بود.
وی ویژگیهای شخصیتی ارزشمند حضرت «ابوالفضل(ع)» را ستودنی دانست و اظهار کرد: ویژگیهای شخصیتی ارزشمندی در حضرت «ابوالفضل(ع)» وجود داشت از جمله در عبادت، ایثار و بصیرت که هر یک به تنهایی بیانگر جایگاه شخصیتی این امام بزرگوار است.
بهتاش نقش بصیرت در جامعه امروز و نیاز به آن در جامعه را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: بصیرتی که در زمان لازم حقیقت را درک کند و اقدام به اتخاذ تصمیم صحیح کند بسیار مهم است. حضرت «ابوالفضل(ع)» بصیرت داشتند و در زمان مقتضی تصمیم به پشتیبانی از «امام حسین(ع)» گرفتند، هم اکنون نیز ما باید بدانیم که باید گوش به فرمان امام زمان خود باشیم و از ولی فقیه خود اطاعت کنیم.
وی افزود: مردم آن دوره باید به «امام حسین(ع)» در کربلا کمک میکردند که نکردند، اما بعد از شهادت ایشان به خونخواهی بلند شدند که صد البته فایدهای نداشت، اثری که کربلا بر تاریخ و جامعه میتوانست بگذارد با عدم همکاری این افراد به شکل دیگری انجام شد و نتیجهاش متفاوت بود.
بهتاش به تذکراتی که گذشتگان و افراد بزرگی همچون «امیرالمؤمنین (ع)» به فرزندانشان در خصوص حمایت از «امام حسین (ع)» داشتند اشاره و بیان کرد: «امیرالمؤمنین (ع)» به فرزندان خود خصوصاً حضرت «ابوالفضل (ع)» تأکید کردند برادرش «امام حسین(ع)» را هرگز تنها نگذارد.
بهتاش به مقولههای مهمی که در زیارت عاشورا بیانشده اشاره و خاطرنشان کرد: افراد بینماز بدانند اعمال آنها در گرو اعمالی همچون نماز و تلاوت قرآن ارزش پیدا میکند و مورد تائید درگاه معصومین(ع) و خداوند متعال قرار میگیرد. در زیارتنامه «امام حسین (ع)» تأکید شده است، ای «حسین» تو شهید شدی تا نماز و زکات، همچنین «امر به معروف و نهی از منکر» زنده بماند. هیئتهای عزاداری در ماه محرم نباید احساسی برگزار شود بلکه باید در آنها اهداف «سیدالشهداء(ع)» مطرح شود.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: امام حسین ابوالفضل العباس کاروان کربلا شمر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۵۸۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام صادق(ع) تشکیلات فرهنگی عظیم را با شاگردپروری ایجاد کرد
حجت الاسلام سعید احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت ششمین اختر تابناک امامت و ولایت امام جعفر صادق (ع) با بیان اینکه، امام جعفر صادق احیاءگر اسلام ناب محمدی است، به نقش این امام همام در تبیین و تبلیغ مسألهی امامت و تبلیغ و بیان احکام دین به شیوهی فقه شیعی و نیز تفسیر قرآن به روال بینش شیعی و ایجاد تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک سیاسی اشاره کرد.
وی با بیان اینکه امام صادق (ع) انقلاب فرهنگی ایجاد شده از سوی امام باقر (ع) را با شاگرد پروری به یک تشکیلات عظیم مبدل ساخت، افزود: موضوع تشکیلات پنهان در صحنه زندگی سیاسی امام صادق (ع) و نیز دیگر ائمه علیهمالسلام، از جمله مهمترین و شورانگیزترین و در عین حال مجهولترین و ابهامآمیزترین فصول زندگی ایشان است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به مبارزه این امام عزیز با جریانات انحرافی و الحادی اظهار داشت: امام صادق (ع) انقلاب فرهنگی ایجاد شده از سوی امام باقر (ع) را توسعه داد و از کرسیهای علمی برای ترویج معارف اهل بیت (ع) بهره برداری کرد.
احمدی با اشاره به نقش مناظرات علمی امام صادق (ع) در کاهش جریانهای التقاطی در دوران بنی امیه و بنی عباس، اظهار کرد: در دوران امام صادق (ع) نزاع بین بنی امیه و بنی عباس فرصت مناسبی برای گسترش اسلام ناب به وجود آورد. و همین امر باعث رشد حداکثری معارف اهل بیت علیهم السلام شد.
وی، تربیت عالمان و دانشمندان دین در رشتههای مختلف را از دیگر دستاوردهای انقلاب فرهنگی امام صادق (ع) خواند و گفت: تاریخ نشان میدهد که در مکتب امام صادق (ع) فقط چهار هزار دانشمند پرورش یافت.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان افزود: امام جعفر صادق (ع) یک نهضت علمی شیعی را، در جهان اسلام پایه ریزی کرد و به گفته مورخان این امام همام بیش از ۴ هزار شاگرد در رشته های علوم مختلف را در زمان خویش تربیت کرد که میتوان از جمله جابر حیان؛ پدر علم کیمیا را نام برد که در نوع خود بی نظیر یا کم نظیر است..
احمدی دین اسلام را دین تفکر و تعقل خواند و افزود: دین اسلام فراگرفتن علم را برتر از عبادت میداند و بنا بر گواهی تاریخ، عالمان و دانشمندان اسلامی در علوم کیمیا، ریاضی و فزیک و علوم جدید سرآمد زمان خود بودند و سرآغاز فراگیری علم و دانش در دوران امام جعفر صادق (ع) پایه ریزی شد.
این استاد حوزه و دانشگاه به مخالفتها و تهدیدهای زمان امام صادق (ع) از سوی حکمرانان ظالم بنی امیه و بنی عباس اشاره کرد و عنوان داشت: بنی امیه و بنی عباس همیشه سعی میکردند با اعمال تهدید و فشار بر امام و شاگردان ایشان، مانع نهضت علمی ایشان شوند؛ ولی نتوانستند مانع ترویج علم و دانش ناب محمدی گردند.
وی گفت: امام صادق (ع) بنیان گذار حوزههای علمیه در مدینه و کوفه و بغداد بودند لذا امروز همه علما و فضلا و طلاب را شاگردان امام صادق (ع) قلمداد میکنند.
کد خبر 6096070